maandag 20 augustus 2012

Een wiegje in de boom

Je kent je vader, je moeder. Je zusters en broers, ooms en tantes. Je opa's en oma's. Maar wie waren de ouders van jouw opa en oma? En wie waren hun grootouders? Ken je hun namen, hun geboortedata? Waar stond hun wiegje toen ze geboren werden?

Als je geluk heb kan je dit nog vragen aan een kletsgraag omaatje of een oudoom. Maar als je te lang wacht...tja, wie verteld het je dan nog? Wie verteld je welke beroepen er in je familie werden beoefend, of ze meevochten met of tegen Napoleon? Ik heb zo'n vermoeden wat mijn voorouders deden, omdat mijn achternaam De Jager is. Maar hoeveel generaties geleden we daadwerkelijk jager als beroep hadden, geen idee (heb trouwens een bloedhekel aan dieren doden, dat is dus niet erfelijk).


Ik wil al een aantal jaar mijn stamboom digitaliseren, gewoon uit nieuwsgierigheid. En ook omdat ik de namen van mijn voorouders niet wil vergeten. Vandaag heb ik de dappere stap gezet om het gratis programma Family Tree Builder te installeren, om tot de conclusie te komen dat m.b.v. mijn ouders tot de namen van de ouders van mijn oma (van moeders kant) kunnen komen. De rest is vaag voor ons allemaal. De vaagheid begint dus al bij 4 generatie terug vanaf mij gerekend....

Ik heb het ambitieuze plan om deze weken zowel namen, data en info bij mijn grootouders en mijn oudtante te scoren, en deze allemaal erin te zetten. Ik ben benieuwd wat eruit komt. ^^ Er is mij ooit verteld dat er een diamantslijper in de familie zat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten